Längtan

Jag längtar hem. Jag vill vara i pappas alldeles för varma lägenhet på Blindgatan. Jag vill höra Peter Jöbacks julskiva på repeat medan vi desperat försöker hitta plats för alla tomtarna. När vi är klara sitter det mjuka tomterumpor på bord, stolar, soffor, bokhyllor, lampor, gardinstänger och ovanpå skåpen i köket. Jag vill baka dajm med mina syskon, bråka om vem som ska ha den bästa pincetten när vi doppar de små bruna bitarna i smält choklad.
--
Jag vill promenera in till centrum med snöknarr under mina fötter, möta upp barndomsvännerna för en fika på tvåvåningscaféet med den söta föreståndarinnan. Gå i butiker och välja julklappar med omsorg. Efter lutfiskmiddagen vill jag gå min gamla tänkarrunda runt sjön, kanske springa in i han som en gång stavades med stort h som med all säkerhet är i närheten.
--
Jag vill vara hos mamma och alla katterna och bli ompysslad som bara min mamma kan. Dricka glögg och spela sällskapsspel. Ha min mamma sittande på min sängkant när jag ska sova. Låta henne stryka mig över ryggen och armarna tills jag somnar, precis som när jag var liten.
--
Jag vill inte vara fast i mitt studentrum med mina flyttlådor och min PM som aldrig kommer att bli klar om jag bara bloggar hela tiden. 4 veckor kvar. Hang in there, Josie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0